Laten we blijven klagen over de mentale kracht van generaties die we niet begrijpen. Laten we blijven kijken naar stijgende depressie-, verslavings- en zelfmoordcijfers onder jongeren en de ‘schuld’ bij 'de generatie' leggen. Laten we onze ogen sluiten voor wat we zelf in de hand werken en dus kunnen beëindigen. Wat is er aan de hand met de mentale kracht van gen-z en gen-a? Wat zijn de risico’s? Wat kunnen we doen om het tij te keren?
Maak een eind aan de trend van angstige, depressieve en verslaafde generaties: geef de jeugd terug aan de kinderen en haal ze uit de fuik van de grote multinationals.
Kernpunten:
1. De invloed van cultuur en technologie op de mentale gezondheid en ontwikkeling van kinderen, tieners en volwassenen.
2. De toename van zelfmoord, depressie en angst door een op smartphones en sociale media gebaseerde jeugd.
3. De impact van smartphones en sociale media op leervermogen, veerkracht, identiteitsvorming, samenwerking en carrièresucces.
4. De cruciale vaardigheden voor een gezond en gelukkig leven.
5. Vijf oplossingen om de jeugd weer onafhankelijk en speels te maken.
Mijn missie is om fundamentele kennis over weerbaarheid en mentale kracht te verspreiden om de kwaliteit van leven te vergroten. Een belangrijk onderdeel daarvan is aandacht voor het leven zelf. Deze aandacht wordt echter met een steeds grotere kracht afgeleid en gemanipuleerd naar de virtuele wereld van smartphones, games en sociale media waardoor de kwaliteit van het leven juist drastisch blijkt af te nemen. Volwassen vallen hieraan al ten prooi, laat staan kinderen. Volwassenen leren actief en kunnen kiezen voor hun (leer)omgeving. Kinderen leren passief van alles dat hen omringt waarbij hun omgeving veelal voor hen gekozen wordt. Dit stelt de kinderen zelf, hun ouders, leerkrachten en de maatschappij als geheel voor vele dilemma’s. Ook ik heb kinderen en ervaar dezelfde uitdagingen. Maar weet ook genoeg oplossingen.
Voor iedereen, jong en oud, vooral scholen, gemeenten, sociale instellingen, ouders, leraren, studenten en families. Het gaat om bewustwording van de gevolgen van smartphonegebruik voor de mentale gezondheid en het zetten van stappen om de gezonde ontwikkeling van onze kinderen te herstellen.
Dit onderwerp is latent aanwezig, net als de oplossingen. Het vergt bewustzijn, mindset, moed en discipline om een cultureel slagschip van koers te veranderen. Vanuit mijn academische en commando-achtergrond heb ik het draagvlak, de kennis en ervaring om te confronteren en op te roepen tot verantwoordelijkheid, daadkracht en actie!